Jakie aktywności zaliczają się do czasu pracy kierowcy?

Codzienna aktywność zawodowa kierowcy nie ogranicza się jedynie do prowadzenia pojazdu. W ramach swoich obowiązków realizuje on szereg innych czynności – od zajmowania się formalnościami administracyjnymi, przez działania na rzecz utrzymania pojazdu w czystości, po załadunki i rozładunki, a także nadzór nad nimi. Różnorodność aktywności, z jakimi mamy do czynienia w przypadku kierowcy zawodowego, każe zastanowić się nad tym, które z nich zaliczają się do jego czasu pracy, a jakie nie powinny być w nim uwzględniane. Znalezienie odpowiedzi na to pytanie jest koniecznością, jeśli chce się zadbać o prawidłowe ewidencjonowanie i rozliczanie czasu pracy kierowców w firmie transportowej.

Co wlicza się do czasu pracy kierowcy?

Zgodnie z obowiązującymi przepisami, a dokładniej w myśl art. 6 ust. 1. ustawy o czasie pracy kierowców, za czas pracy kierowcy uznaje się czas od rozpoczęcia do zakończenia pracy, do której zalicza się wszystkie czynności związane z wykonywaniem przewozu drogowego. O jakich czynnościach mowa? Należą do nich m.in.:

  • prowadzenie pojazdu – podstawową aktywnością, jaką wlicza się do czasu pracy kierowcy, jest oczywiście czas jazdy,
  • załadunek i rozładunek oraz nadzór nad załadunkiem i rozładunkiem,
  • nadzór i pomoc osobom wsiadającym oraz wysiadającym,
  • obsługa codzienna pojazdów i przyczep – wśród zaliczanych do niej aktywności wyróżniamy np. kontrolę techniczną czy tankowanie pojazdu,
  • czynności spedycyjne,
  • zajmowanie się formalnościami administracyjnymi – przykładem takiej czynności jest wypełnianie dokumentów przewozowych,
  • czynności ukierunkowane na utrzymanie pojazdu w czystości,
  • prace realizowane w celu wykonania zadania służbowego bądź zapewnienia bezpieczeństwa osób, pojazdu i rzeczy.

Co jednak istotne, to jedynie część spośród wielu czynności, których okres wykonywania zalicza się do czasu pracy. Przykładowo, za czas pracy kierowcy uznaje się także okres poza przyjętym rozkładem czasu pracy, w którym kierowca pozostaje na stanowisku pracy, będąc gotowym do jej wykonywania. Dotyczy to szczególnie sytuacji, gdy oczekuje na załadunek lub rozładunek, których przewidywany czas trwania nie jest mu znany przed wyjazdem lub przed rozpoczęciem danego okresu.

Warto wspomnieć również o pewnej kwestii, która na pierwszy rzut oka może wydawać się dość nieintuicyjna. Okazuje się, że do czasu pracy kierowcy zaliczana jest piętnastominutowa przerwa, którą pracodawca musi wprowadzić, jeżeli dobowy wymiar czasu pracy kierowcy wynosi minimum 6 godzin. Jest to tzw. przerwa śniadaniowa.

Jesteś zainteresowany profesjonalnym rozliczeniem czasu pracy kierowców? Zajrzyj tutaj: https://www.ideapro.pl/rozliczanie-czasu-pracy-kierowcow-oferta

Czego nie zalicza się do czasu pracy kierowcy?

W kontekście ewidencji i rozliczania czasu pracy kierowcy ważne jest nie tylko to, jakie okresy się do niego wliczają, ale także czas trwania których aktywności nie powinien być w nim uwzględniany. Zgodnie z przepisami, do czasu pracy kierowcy nie należy wliczać:

  • czasu dyżuru, ale pod warunkiem, że podczas tego dyżuru kierowca nie wykonywał pracy,
  • nieusprawiedliwionych postojów w czasie prowadzenia pojazdu,
  • nieprzerwanego odpoczynku dobowego,
  • przerw w pracy, które wynikają z tego, że wobec kierowcy stosowany jest przerywany system czasu pracy.

Prawidłowa ewidencja czasu pracy kierowców – obowiązek przewoźnika

Umiejętność rozróżniania czynności wliczanych i niewliczanych do czasu pracy kierowców jest cenna z perspektywy przewoźnika, do którego obowiązków należy szczegółowe ewidencjonowanie czasu pracy kierowców. Taka ewidencja stanowi podstawę do rozliczeń, a także pozwala kontrolować to, czy kierowcy przestrzegają norm czasu pracy i odpoczynków. Trzeba przy tym zaznaczyć, że wiele przedsiębiorstw transportowych nie obsługuje tego procesu samodzielnie, tylko zleca go wyspecjalizowanym podmiotom zewnętrznym. Powierzenie ewidencji i rozliczania czasu pracy kierowców doświadczonej firmie, takiej jak np. IdeaPro, pozwala przewoźnikowi zadbać o zgodność dokumentacji i prowadzonych działań z aktualnymi przepisami, a także zaoszczędzić czas i zoptymalizować koszty.